فتوبلاگ عکاسی و گرافیک رایانه ای

هر چیزی که به عکاسی و فوتوشاپ در هر زمینه ای مربوط باشد

فتوبلاگ عکاسی و گرافیک رایانه ای

هر چیزی که به عکاسی و فوتوشاپ در هر زمینه ای مربوط باشد

عکس های تهران -- دربند

سلام امروز براتون چند عکس از دربند تهران رو دارم که امیدوارم خوشتون بیاد

دربند از جاهای فوق العده زیبای تهران هستش که من خیلی ازش خوشم میاد و از رفتن به اونجا لذت فراوان می برم.

عکس ۱ :


عکس ۲ :


عکس ۳ :


عکس ۴ :



عکس ۵ :


عکس ۶ :



نظر یادتون نره...!

یا حق!

آموزش عکاسی -- عکاسی در شب


عکاسی در شب


با سلام خدمت شما دوستان عزیز امروز براتون یک مطلب مفید در مورد عکاسی در شب دارم که فکر میکنم مطالبش براتون مفید باشه.

نور سنجی درشب
1 - سه یا چهار بار سطوح روشن کادر مورد نظر خود را نور سنجی کرده و سپس حد میانگین را انتخاب کنید.
2 - منبع نور از را از فاصله نزدیک نور سنجی نکنید . دراین صورت با عدد حاصل از نورسنج، عکسی با حداقل روشنایی به دست می آید درنظر داشته باشید که شدت نور به تناسب توان دو مقدار فاصله کاهش می یابد .
3 - وقتی نورخیلی ضعیف است و نورسنج توانایی اندازه گیری نور را ندارد و شما می خواهید از انجام نور سنجی مکرر صرف نظر کنید و یا علیرغم نور سنجی ، بر رقم به دست آمده اطمینان ندارید، باید شدت نور را تخمین بزنید .

تغییرات رنگ
1 - نوردادن طولانی مدت، موجب تغییر رنگ شده ، ماهیت موضوع را تغییر می دهد .
2 - به کمک فیلتر می توان تغییرات رنگ نور را کنترل کرد .بهتر است به تناسب ضریب فیلتر ، دیافراگم را باز کرد .

عکاسی واقعی شب در زمان مغرب
برای تهیة عکسهای واقعی شب بهتر است مرحله میانی و به خصوص مرحله پایانی زمان مغرب را برای عکاسی انتخاب کنید .

عکاسی واقعی شب در زمان مغرب
در این مواقع هنوز به خاطر وجود باقیمانده نور خورشید در آسمان، عکسهایی با روشنایی ملایم به دست می آیند. البته عکسها تاریکتر از آنچه در واقعیت به چشم دیده می شوند خواهند بود و همین امر موجب بروز ویژگی عکس شب می گردد با وجود این ، عکاس می تواند هنوز به هر مقدار که مایل باشد به فیلم نور کمتری بدهد.
عکاسی واقعی شب در زمان مغرب
در عکاسی شب باید حتی المقدور منابع نور مصنوعی متعددی روشن باشند ، درغیر اینصورت نمی توان عکاسی با حال و هوای واقعی شب گرفت و تصویر ، تخت و رنگ پریده به نظر می رسد.
برای عکاسی شب درمرحله پایانی مغرب ، نوردهی کوتاهتری پیشنهاد می شود.

عکاسی ماه

- محل و زمان بالا آمدن ماه را تعیین و سر وقت درمحل عکاسی حاضر شوید. گاهی همه چیز برای عکاسی آماده است، اما هنوز خبری از ماه نیست.
- اگر وضعیت هوا همراهی کند، می توان عکسهای استثنایی تهیه کرد. برای مثال ، درمرحله میانی زمان مغرب، نور ماه مخالف نور آبی آسمان بوده و با درخشش خود مخالف نور منظرة رو به تاریکی است . نور آغازین زرد یا نارنجی ماه ، به تدریج به رنگ نقره ای روشن تبدیل می شود.

-برای عکاسی از قرص کامل ماه دیافراگم 8/2-2 و زمان نوردهی 125/1 پیشنهاد می شود.
- برای نشان دادن جابجایی ماه دیافراگم 11-8 و 16-11 و زمان نوردهی 1 یا 2 دقیقه پیشنهاد می شود.
درآمدن ماه درمرحلة پایانی زمان مغرب ، ماهیت شب را القاء می کند . مرز ساختمانها و مرز مناظر ضعیفتر می شوند ماه و نور چراغهای مصنوعی قویتر نقاط ثقل تصویر را تشکیل می دهند .
- برای عکاسی واضح و یا تا حدودی واضح ازماه ، حداکثر زمان نوردهی 5 الی 10 ثانیه کافی است ( با فاصله کانونی متوسط ) ماه با توجه به حرکت آهسته خود ، درزمانی کوتاه به اندازة قابل توجهی جابه جا می شود ، درحدود 2 دقیقه طول می کشد تا به اندازة قطر خودش جابجا شود .
- وقتی موضوع اصلی هم به بیش از 5 الی 10 ثانیه نور نیاز نداشته باشد می توان ماه را واضح عکاسی کرد. در مواقعی که بخواهید تصویر ماه را توام با تصویر خیابانهای روشن ،همراه با آذین بندی شب در اعیاد و مراسم و یا بناهای روشن عکاسی کنید، می توانید با زمان نوردهی فوق کار کنید.


چگونه ماه را پایین بیاوریم:

چگونه ماه را پایین بیاوریم

1 - انتخاب یک موضوع مناسب و پیش بینی محلی درکادر برای ماه: منظرة مورد دلخواه خود را عکاسی کنید و محلی را درکادر برای ماه آماده بگذارید تا با عکاسی دوباره بر روی همان کادر ( فریم ) ماه را به آنجا منتقل کنید . تصویر را برحسب موضوع انتخابی نور دهید.
2 - آماده سازی دوربین برای پایین آوردن ماه: در دوربین هایی که گرفتن چند عکس روی یک کادر امکان پذیر نیست، مجبورید برای گرفتن منظرة انتخابی اول، دوربین را روی نوردهی طولانی (B) تنظیم کنید و بعد از آن جلو لنز را تا نوردهی بعدی بپوشانید.
3 - حال دوربین را به سوی ماه بگیرید و ماه را در محل پیش بینی شده تنظیم کنید. درصورت امکان ماه را روی یکی از نقاط طلایی قرار دهید. یک لنز تله ، قرص ماه را با جلوه و زیبایی خاصی قابل رویت می سازد.

چگونه ماه را پایین بیاوریم

4 - با دوبار نوردادن به فیلم ماه به درون منظره کشیده می شود. از طریق پوشاندن و باز کردن جلوی لنز و نور دادن مجدد و یا با گرفتن دومین تصویر، قرص ماه را در روی همان فریم قبلی که منظره را گرفته اید ثبت خواهید کرد. به خاطر نور نسبتاً زیاد ماه ، زمان نوردهی کوتاه (مثلا 30/1) با دیافراگم باز کافی است. با انجام این عمل ، تصویر ماه به سادگی در زمینه سیاه آسمان و بر فراز منظره به دست می آید.
5 - اگر بخواهیم از ابرها هم در کنار ماه عکاسی کنیم به زمان نوردهی 2/1 تا 2 ثانیه نیاز داریم. چنین زمانی ابرها را روشن کرده و حالت طبیعی به آسمان می بخشد. هنگامی که تکه ای ابر قسمتی از ماه را پوشانده باشد یا تکه هایی از ابر اطراف ماه را پوشش دهند تصویر جلوة بیشتری پیدا می کند .



ماه گرفتگی

ماه گرفتگی


قرص ماه را به طور متوالی با پوشاندن جلوی لنز ( لنز نرمال ) بر روی فیلم ثبت کنید .می توانید یک بار هم قرص ماه را با لنز تله عکاسی کنید و آن را بر روی ماه های قبلی ثبت کنید.می توان با استفاده از فیلترهای رنگی ماه را به رنگهای مختلف درآورد .


عکاسی از ستاره های آسمان

عکاسی از ستاره های آسمان


دوربین را روی سه پایه بگذارید ، دریچه شاتر را باز نگه دارید. چون سرعت پایین است و دریچه شاتر مدتی باز می ماند، به علت حرکت کره زمین نور ستاره ها تبدیل به خطوط می شود. برای اینکه خطوط و زمینه آسمان یکنواخت نباشد می توانید لحظاتی مقوایی سیاه را جلوی لنز گرفته و مجددا بردارید تا خطوط به صورت مقطع یا نقطه چین شود . اگراینکار را در زمینه تیره و سیاه آسمان انجام دهید عکس شما تصویر تمام سیاهی است با خطوط سفید پس بهتر است قسمتی از پیش زمینه عکستان را به درختان و یا ساختمان ها اختصاص دهید تا عکس زیبایی داشته باشید فراموش نکنید که زمین هر ساعت 15 درجه گردش می کند یعنی یک درجه درهر چهار دقیقه و با حساسیت ASA100 می توانید دیافراگم را روی 8 قرارداده ومدت 30 تا 40 دقیقه نوردهی را انجام دهید .


رعد وبرق درشب

رعد وبرق درشب


- سر وقت درمحل مناسبی که ازپیش تعیین کرده اید حاضر شوید تا شانس به شما یاری دهد . جای مناسب و مطمئنی برای خود انتخاب کنید . دوربین را برروی سه پایه و نورگیر را برروی لنز نصب کنید . فاصله را روی بینهایت و دیافراگم را روی 6/5 قرار دهید زمان نوردهی را B انتخاب کنید. دوربین را به طرف محل احتمالی برق زدن کادربندی کرده ، شاتر را باز کنید . لنز باید هر چند وقت به خاطر خشک بودن بازبینی شود .
- شاتر را باز کنید .استفاده از دکلانشور پیشنهاد می شود . منتظر بمانید تا برقی درمحدودة کادر به وقوع بپیوندد .
زمان دقیق نوردهی یا بازبودن شاتر بستگی به تعداد ، قدرت و نوع برق زدن دارد . یک برق زدن قوی و گسترده برای یک عکاسی موفقیت آمیز کافی است . برق زدن بیش از دو یا سه بار‌، تصویر را نه چندان گیرا و به خصوص با دیافراگم باز بیش از حد روشن می سازد .
- در اینجا موفقیت درعکاسی ، به انتخاب محل عکاسی و منظرة روبه رو بستگی دارد . آب در پیش زمینه وانعکاس نور و برق زدگی از سطح آن به گیرایی تصویر می افزاید . هم چنین نمای ضد نور کوهستانها برج ، شهر ، روستا را انتخاب کنید عکاسی ازمحل مرتفع ترجیح داده می شود .


نظر یادتون نره...!

یا حق!

ادامه مطلب ...

* * * * توجه * * * * توجه * * * *

با سلام خدمت شما دوستان عزیز.

در چند روز اخیر مشکلاتی در سیستم ذخیره عکس های وبلاگ به وجود آمده بود که خوش بختانه خیلی هم جدی نبود و عکس های از دست رفته به وبلاگ بازگردانی شد و در همین جا از شما دوستان عزیز که همیشه همراه من بودید درخواست بخشش دارم و امید وارم که دیگه به چنین مشکلاتی بر نخورم چون واقعا ترمیم مطالب از دست رفته سخت و وقت گیر بود.

از شما هم تشکر می کنم و می خوام که اگر چنان چه مشکلی در قسمتی از بلاگ وجود داشت من رو مطلع سازید تا در به روز رسانی و شکوفایی هرچه بیشتر این وبلاگ سهیم باشید.


با تشکر

مدیریت وبلاگ پیکو

عکس های کرمانشاه -- عکس هی ریجاب سری آخر

با سلام خدمت شما دوستان عزیز.

امروز می خوام براتون سری آخر عکس های ریجاب رو بگزارم ,امیدوارم که خوشتون بیاد.


عکس 1 :


عکس 2 :


عکس 3 :


عکس 4 :


عکس 5 :


نظر یادتون نره...!

یا حق!

مطلب آموزشی -- انواع رنگ ها در دنیای دیجیتال

با سلام خدمت شما دوستان عزیز امروز یک مطلب آموزشی دارم که هم در زمینه عکاسی هم در کار با فوتوشاپ و هم در گرافیک رایانه ای کاربرد داره برای شما و امیدوارم که براتون مفید باشه.


فضای رنگ Color Space


رنگ های افزایشی RGB )
ما تمام رنگ های دیگر را از ترکیب این سه رنگ درک می کنیم . مانیتور کامپیوترها برای ایجاد رنگ های مختلف ترکیبی از سه رنگ قرمز ، سبز و آبی را منتشر می کنند . بعنوان مثال ترکیب دو رنگ قرمز و آبی ، رنگ سبز را تولید می کند .
ترکیب همه سه رنگ اصلی باعث ایجاد رنگ سفید می گردد .


13.gif


( رنگ های کاهشی CMYK )
یک صفحه چاپ شده بطور غیر مستقیم نور تابیده شده را منعکس می کند . بعنوان مثال یک صفحه چاپی زرد رنگ ، مولفه آبی را جذب کرده و دو رنگ باقی مانده یعنی سبز و قرمز را منعکس می کند بنابراین اثری همانند مانیتور در انتشار رنگ های قرمز و سبز دارد . چاپگرها از ترکیب جوهرهای سبز-آبی ( Cyan) ، سرخابی ( Magenta ) و زرد برای ایجاد تمام رنگ ها استفاده می کنند . ترکیب این سه رنگ ( کاهشی ) باعث ایجاد رنگ مشکی می شود اما در عمل از جوهر مشکی نیز استفاده می گردد . بنابراین حرف K نشاندهنده رنگ مشکی می باشد .


14.jpg

( فضای رنگ Adobe RGB و LAB )
بعلت محدودیت های تکنیکی ، چاپگرها و مانیتورها نمی توانند تمام رنگ هایی را که چشم ما میبیند ، یا همان LAB ( قسمت نعل اسبی در شکل زیر ) را تولید کنند. محدوده رنگ هایی را که یک مانیتور متوسط کامپیوتر می تواند باز تولید کند فضای رنگ sRGB ( افزایشی ) می نامند . محدوده رنگ هایی را که یک چاپگر می تواند باز تولید کند ، فضای رنگ CMYK ( کاهشی ) می نامند . با توجه به شکل زیرمتوجه می شویم که بعضی از رنگ ها در مانیتور قابل تولید نبوده اما چاپگرها می توانند آن را تولید کنند و برعکس .
دوربین های پیشرفته دیجیتال به شما این امکان را می دهند که در فضای رنگ Adobe RGB که وسیع تر از sRGB و CMYK می باشد ، عکسبرداری نمایید . این فضا به شما امکان چاپ عکس با محدوده وسیعتری از رنگ ها را می دهد اما بسیاری از منیتورها فقط امکان نمایش در فضای رنگ sRGB دارند . 


15.bmp


نظر یادتون نره...!

یا حق!

ادامه مطلب ...