فتوبلاگ عکاسی و گرافیک رایانه ای

هر چیزی که به عکاسی و فوتوشاپ در هر زمینه ای مربوط باشد

فتوبلاگ عکاسی و گرافیک رایانه ای

هر چیزی که به عکاسی و فوتوشاپ در هر زمینه ای مربوط باشد

مطلب آموزشی -- انواع رنگ ها در دنیای دیجیتال

با سلام خدمت شما دوستان عزیز امروز یک مطلب آموزشی دارم که هم در زمینه عکاسی هم در کار با فوتوشاپ و هم در گرافیک رایانه ای کاربرد داره برای شما و امیدوارم که براتون مفید باشه.


فضای رنگ Color Space


رنگ های افزایشی RGB )
ما تمام رنگ های دیگر را از ترکیب این سه رنگ درک می کنیم . مانیتور کامپیوترها برای ایجاد رنگ های مختلف ترکیبی از سه رنگ قرمز ، سبز و آبی را منتشر می کنند . بعنوان مثال ترکیب دو رنگ قرمز و آبی ، رنگ سبز را تولید می کند .
ترکیب همه سه رنگ اصلی باعث ایجاد رنگ سفید می گردد .


13.gif


( رنگ های کاهشی CMYK )
یک صفحه چاپ شده بطور غیر مستقیم نور تابیده شده را منعکس می کند . بعنوان مثال یک صفحه چاپی زرد رنگ ، مولفه آبی را جذب کرده و دو رنگ باقی مانده یعنی سبز و قرمز را منعکس می کند بنابراین اثری همانند مانیتور در انتشار رنگ های قرمز و سبز دارد . چاپگرها از ترکیب جوهرهای سبز-آبی ( Cyan) ، سرخابی ( Magenta ) و زرد برای ایجاد تمام رنگ ها استفاده می کنند . ترکیب این سه رنگ ( کاهشی ) باعث ایجاد رنگ مشکی می شود اما در عمل از جوهر مشکی نیز استفاده می گردد . بنابراین حرف K نشاندهنده رنگ مشکی می باشد .


14.jpg

( فضای رنگ Adobe RGB و LAB )
بعلت محدودیت های تکنیکی ، چاپگرها و مانیتورها نمی توانند تمام رنگ هایی را که چشم ما میبیند ، یا همان LAB ( قسمت نعل اسبی در شکل زیر ) را تولید کنند. محدوده رنگ هایی را که یک مانیتور متوسط کامپیوتر می تواند باز تولید کند فضای رنگ sRGB ( افزایشی ) می نامند . محدوده رنگ هایی را که یک چاپگر می تواند باز تولید کند ، فضای رنگ CMYK ( کاهشی ) می نامند . با توجه به شکل زیرمتوجه می شویم که بعضی از رنگ ها در مانیتور قابل تولید نبوده اما چاپگرها می توانند آن را تولید کنند و برعکس .
دوربین های پیشرفته دیجیتال به شما این امکان را می دهند که در فضای رنگ Adobe RGB که وسیع تر از sRGB و CMYK می باشد ، عکسبرداری نمایید . این فضا به شما امکان چاپ عکس با محدوده وسیعتری از رنگ ها را می دهد اما بسیاری از منیتورها فقط امکان نمایش در فضای رنگ sRGB دارند . 


15.bmp


نظر یادتون نره...!

یا حق!

منبع:

www.DORBINSHOP.com

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین جمعه 14 خرداد 1389 ساعت 21:28 http://www.akslar.com

سلام دوست عزیز وبلاگ واقعا خوبی داری داشتم تو اینترنت میگشتم نمیدونم چطور شد اومدم وبلاگ شما واقعا کارتون زیباست ارزوی موفقیت دارم برای شما

با سلام و آرزوی سلامتی برای شما دوست عزیز
نظر لطفت هستش
امیدوارم بازم به وبلاگم سر بزنی و همیشه بیشتر رضایت مندیت رو برات داشته باشه
با نظرات خوب شما دوستان خستگی من هم در میره و با شوق بیشتری براتون مطلب تهیه می کنم
ممنون از همه ی اون هایی که با نظراتشون من رو دلگرم کردن که این وبلاگ به امید حق پا برجا بمونه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد