فتوبلاگ عکاسی و گرافیک رایانه ای

هر چیزی که به عکاسی و فوتوشاپ در هر زمینه ای مربوط باشد

فتوبلاگ عکاسی و گرافیک رایانه ای

هر چیزی که به عکاسی و فوتوشاپ در هر زمینه ای مربوط باشد

آموزش عکاسی -- چگونه از حداکثر باتری استفاده کنیم

حداکثر استفاده از باتری دوربین دیجیتال


­­­حداکثر استفاده از باتری دوربین دیجیتال به خاطر داشته باشید که چه باتری های قابل شارژ و چه باتریهای معمولی، عمر محدود دارند. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک عکس یا یک صحنه خوب را به خاطر تمام شدن باتری از دست بدهید.

خصوصیات باتریهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و همینطور خصوصیات دوربین های دیجیتال با یکدیگر متفاوت است و مصرف باتری آنها هم یکسان نیست. و همینطور قسمتهای مختلف دوربین دیجیتال مصرف گوناگون دارند و بعضی از این قسمتها انرژی بیشتری مصرف می کنند. قسمتهایی از دوربین که انرژی بیشتری مصرف می کنند

عبارتند از: صفحه LCD، فلاش و موتوری که اجزای مکانیکی دوربین مانند مکانیزم زوم را به حرکت در می آورد. دوربین های دیجیتال به شما اجازه می دهند تا عکس گرفته شده را روی صفحه LCD ببینید یا می توانید به جای اینکه صفحه را از طریق چشمی ببینید آنرا از صفحه LCD ببینید و از آن صفحه عکس بگیرید. یک صفحه LCD نسبتاً انرژی زیادی مصرف می کند. به این دلیل است که اگر مدتی دورین دیجیتال را بدون استفاده نگه دارید به صورت خودکار LCD آن خاموش می شود، تا در مصرف باتری صرفه جویی کند. زمانیکه مشغول انجام تنظیمات دوربین دیجیتال خود هستید زمان خاموش شدن صفحه LCD را روی کمترین زمان قرار دهید. در این جا چند نکته برای افزایش کارایی باتری ذکر می شود، بلکه کمکی باشد تا حداکثر استفاده را از قدرت باتری دوربین خود ببرید.

ــ LCD را خاموش کنید و از چشمی استفاده کنید، فقط زمانی از LCD استفاده کنید که نمی توانید از چشمی استفاده کنید. بنابراین هنگام خرید دوربین باید توجه کنید که دوربین مرد نظر شما دارای چشمی هست یا خیر؟

ــ سعی کنید تا جاییکه امکان دارد از نگاه کردن به عکسها از صفحه LCD خودداری کنید. ــ از زوم کردن مداوم وقتی لزومی ندارد خودداری کنید

هر بار که عمل زوم را انجام می دهید در ححال مصرف انرژی هستید. دوربین هایی که دارای ززوم اپتیکال هستند انرژی زیادی در حین زوم کردن مصرف می کنند. البته نمی توان اصلاً از زوم استفاده نکرد ولی می توان از زوم بی مورد جلوگیری کرد. در اکثر دوربین های دیجیتال دکمه ای که برای گرفتن عکس وجود دارد دو مرحله ای است با فشار اول و نگه داشتن آن (مرحله اول) دوربین بر روی صحنه عکاسی فوکوس می کند و در این وضعیت باقی می ماند تا فشار بیشتری بر روی دکمه وارد شود و عکس گرفته شود. با نگه داشتن زیاد دکمه در مرحله اول انرژی زیادی تلف می شود.

ــ هر از چند گاهی باتری را شارژ کنید. باتریها به مرور انرژی خود را از دست می دهند. حتی زمانیکه استفاده نمی شوند حال اگر حرفه شما عکاسی است پس بهتر است که باتری باتریهای شما همیشه شارژ باشند پیشنهاد بنده روزی یکبار اگر هر روز عکاسی می کنید است.

ــ مصرف باتری را حدس بزنید. اگر قرار است از یک صحنه فقط چند عکس در نور روز بگیری احتیاج به باتری زیادی ندارید ولی اگر قرار است در طول روز عکاسی کنید و به فلاش هم احتیاج دارید بهتر است از قبل فکری برای باتریهای خود کرده باشید.

ــ زمانیکه از فلاش دوربین دیجیتال را خاموش می کنید کمی ISO دوربین را بالاتر ببرید یا حساسیت آن را به نور بیشتر کنید. توجه داشته باشید که هر چه ISO بیشتری داشته باشید فایل دیجیتال مناسبتری خواهید داشت.

مواظب باتری های قلیایی (معمولی) یا باتریهای NICAD یا NIMH باشید. این باتریها کاملاً سمی هستند بنابراین یک برنامه صحیح برای دور ریخت آنها داشته باشید. ­­­

ادامه مطلب ...

عکس های کرج -- کوه نور

سلام امروز میخوام یک سری دیگه از عکسای کرج رو بگزارم که در کوه نور کرج گرفته شدن و از کیفیت مطلوبیم برخورداره.


امیدوارم که خوشتون بیاد و من رو از نظراتتون بهره مند کنید.

دوربین این عکس ها هم مثل سری عکس های زیر کاسیو هستش.


عکس ۱ :


ٍٍٍ


عکس ۲ :



عکس ۳ :



عکس ۴ :



یا حق!


عکس حشرات

سلام امروز میخوام یه مطلب جدید بزارم که تا حالا نگذاشته بودم و در نع خودش در این بلاگ جدیده این مطلب در مورد عکاسی از حشرات که با یک دوربین کامپکت کاسیو برداشت شده اند و از کیفیت خوبی برخوردارن که توسط خودم گرفته شده اند.

امیدوارم از عکس ها لذت برده باشید و من رو مثل همیشه از نظراتتون بهره مند کنید با تشکر فراوان مدیرت وبلاگ فرشاد.

محل عکس برداری هم جاده چالوس و شهر زیبای چالوس شمال ایران هستش.

عکس ۱ :



عکس ۲ :



عکس ۳ :



عکس ۴ :



به امید دیدار دوباره

یا حق!


آموزش عکاسی -- اعدادی که در کنار لنز‌های دوربین‌های DSLR هستند

آیا می‌دانید آن اعدادی که در کنار لنز‌های دوربین‌های DSLR نوشته شده‌اند چیستند؟


سلام خدمت شما دوستان عزیز امروز هم با یک مطلب آموزشی دیگه در خدمتتونم امیدوارم که خوشتون بیاد و براتون مفید باشه.

همان اعداد 70-200mm و 50mm و غیره. بله، آنها نشان دهنده فاصله کانونی لنز‌ها هستند. اما به خاطر داشته باشید که در دنیای دیجیتال این اعداد معنای اصلی خود را از دست داده‌اند و دیگر مثل قدیم‌ترها یک لنز 50mm واقعا یک لنز نرمال به حساب نمی‌آید!
فکر می‌کنید دلیل این مسئله چیست؟ آیا سازندگان لنز‌های دیجیتال، حقه‌باز شده‌اند و لنز‌های آنها نسبت به قدیم "تله‌تر" شده است؟ خوشبختانه جواب این سوال خیر است. دلیل این مساله این است که حسگر‌های دوربین‌های دیجیتال SLR دیگر مثل قدیم‌تر‌ها هم اندازه و یکسان نیستند. برخی از آنها بزرگتر و برخی دیگر کوچکترند. و جالب است بدانید اندازه حسگر دوربین شما تاثیر مستقیمی روی اندازه فاصله کانونی لنز دوربین شما دارد.

آن زمانی که دوربین‌های عکاسی SLR فقط از فیلم‌های 135mm استفاده می‌کردند، اندازه حسگرحسگر‌ها نیز تغییر کرد. در نسل‌های اول دوربین‌های دیجیتال اندازه حسگر‌ها کوچک بودند. آن زمان هزینه تولید حسگر‌های دیجیتال بسیار زیاد بود، و به همین دلیل سازندگان دوربین‌های دیجیتال ترجیح می‌دادند، به جای آنکه اندازه حسگر‌ها را بزرگ‌تر کنند، حساسیت و رزولوشن آنها را زیادتر کنند. برای همین هم حسگر‌هایی در اندازه APS-C ساختند که هنوز هم یکی از استاندارد‌های اصلی حسگر در دوربین‌های دیجیتال است. در شکل زیر اگر اندازه یک فریم واقعی و کامل نگاتیو، کادر تمام تصویر باشد، اندازه یک حسگر APS-C تقریبا اندازه فریم داخلی تصویر است.


nxjadg_th


یا در حقیقت اندازه هر فریم نگاتیو در تمام دوربین‌ها یکسان بود. همه آنها اندازه یک فریم کامل یا Full Frame بودند. اما با پیشرفت دیجیتال در دنیای عکاسی، اندازه
اما تاثیر این حسگر چیست؟ در دوربین‌هایی که از حسگر‌های APS-C استفاده می‌کنند، فاصله لنز تا حسگر کمتر می‌شود و این کاهش فاصله موجب پدید آمدن یک فاکتور یا ضریب برش حدود 1.6x می‌شود. معنی این گفته این است که فاصله کانونی لنز در این ضریب ضرب و محاسبه می‌شود. فرضا فاصله کانونی یک لنز 200m به 320mm تبدیل می‌شود و یک لنز 18mm روی این دوربین‌ها دقیقا همانند یک لنز 28mm روی دوربین‌های فول فریم عمل می‌کند.


کدام دوربین‌ها از حسگر‌های APS-C استفاده می‌کنند؟ همه دوربین‌های سطح پایین و سطح متوسط DSLR مثل Canon 30D، Canon Rebel XTi، Nikon D40 و غیره از این حسگر‌هااستفاده می‌کنند. فقط برخی از دوربین‌های سطح بالا مثل Canon 5D و Nikon D3 از حسگر‌های فول‌فریم استفاده می‌کنند. البته گفته می‌شود کانن قصد دارد، در تمام دوربین‌هایی که در آینده تولید می‌کند از حسگر‌های فول فریم استفاده کند.

شاید فکر کنید که استفاده از حسگر‌های APS-C چه مزایا و معایبی برای ما دارد؟ عکاسانی که علاقه‌مند به عکاسی با لنز‌های تله‌فتو هستند استفاده از این حسگر‌ها کاربرد بیشتری دارد. برای مثال، یک لنز کانن 300mm F/2.8L نزدیک 3 ملیون تومان هزینه برمی‌دارد، ولی روی یک دوربین با فاکتور برش 1.6x می‌توان از یک لنز نسبتا ارزان قیمت 200mm f/2.8 استفاده کرد و برای رسیدن به همان فاصله کانونی تنها 700 هزار تومان هزینه کرد. از سوی دیگر همین مزیت برای عکاسان آتلیه کمی دردسرساز است. زیرا در داخل آتلیه همیشه مشکل فضا وجود دارد، و این فاکتور برش، تاثیر جالب لنز‌های واید را از بین می‌برد.
از لحاظ تکنیکی نیز، عکس‌های حاصل از حسگر‌های فول‌فریم دارای نویز کمتر و البته خطای کروماتیکی کمتری هستند. اما از طرفی در این حسگر‌ها (خصوصا در مدل 5D) به دلیل عدم رسیدن نور کافی به گوشه‌های کادر امکان تیره شده گوشه‌های تصویر نسبت به مرکز آن (vignetting) وجود دارد.


با تمام این اوصاف آیا می‌توان گفت که حسگر‌های APS-C چیز‌های بدی هستند؟ پاسخ این است: ابدا. بسیاری از عکاسان آنها را به حسگر‌های فول فریم ترجیح می‌دهند. اما حسگر‌های فول‌فریم هم مزیت‌های زیادی را به همراه دارند. مزیت‌هایی که خوشبختانه در چند سال آینده محدود به دوربین‌های گران‌قیمت نخواهند بود.

نظر یادتون نره ها...!

یا حق!

ادامه مطلب ...

آموزش عکاسی -- آموزش نور پردازی

اصول عکاسی، جنس زمان تابش نور را بشناسیم


سلام امروز یه مطلب مفید درباره نورپردازی دارم که امیدوارام مفید واقع بشه و بتونید ازش بهره ببرید.

"نور پردازی "


بدون نور، عکاسی غیر ممکن است.


تفاوتی نمی کند که از فیلم استفاده کنیم یا سیستم دیجیتالی! در هر صورت این نور است که تصویر را به وجود می آورد. اما همه نورها یکسان نیستند، در برخی از ساعت ها، نور درخشان تر است. اگرچه این مساله اهمیت چندانی ندارد، زیرا کمبود نور را می توان با افزایش طول نوردهی و استفاده از دیافراگم بازتر جبران کرد. با این وجود، کیفیت نور در توفیق یک عکس نقش بسزایی دارد.


" نور متغیر "


تاثیری که خورشید بر نحوه نمایش یک صحنه می گذارد، به عوامل متفاوت متعددی بستگی دارد.

این عوامل آنقدر متغییراند، که ممکن است هرگز نتوانید، همانند عکسی را که امروز گرفته اید، دوباره به وجود آورید. موقعیت خورشید در آسمان نه تنها با تغییر زمان بلکه با عوامل دیگری مانند فصل و مکان نیز تغییر می کند. همه این عوامل بر روی رنگ، زاویه و میزان درخشندگی نور تاثیر می گذارند و تغییر نور به همان اندازه که بر رویموضوع اثر گذار است، بر روی حالت سایه ها نیز تاثیر دارد.

مسلماً شرایط جوی نیز بر روی وضعیت نور تاثیر داشته و هر لحظه امکان تغییر آن وجود دارد. برای مثال ابرها فقط جلوی خورشید را نمی گیرند، بلکه همانند فیلتر ها و پخش کننده ها، کیفیت نور را تغییر می دهند و بدین ترتیب وضعیت نوری هر عکس در هر ثانیه ممکن است تغییر کند.

مغز انسان نیز طبق عادت، اشیا را مطابق ذهنیت و تصور خود می بیند نه به شکل واقعی. البته گاهی اوقات ما به تفاوت وضعیت نور پردازی پی می بریم ( برای مثال موقعی که غروب خورشید، اشعه های طلایی خود را از سطح یک منظره پاک می کند)این در حالی است کهدر اکثر مواقع تفاوت چندانی را مشاهده نمی کنیم.

حقیقت این است که نور پردازی طبیعی از لحاظ رنگ، به طور مداوم و به شدت تغییر می کند و در اثر این تغییرها نحوه ینمایش همه چیز در تصویر دچار تغییر می شود. عکاس باید خوب دیدن را تمرین کند تا بتواند قبل از فشردن دکمه شاتر(مسدودکننده) تشخیص دهد مه با چه شرایطی در نورپردازی، عکس بهتری خواهد گرفت.


از طلوع تا غروب


تمام این عکس ها در یک روز بهاری از یک زاویه یکسان گرفته شده است.

این تصاویر نشان می دهند که نور چقدر می تواند تغییر کند و در برخی شرایط تصویر بهتری را به وجود آورد.

اولین عکس از مجموعه عکس های مقابل، درست قبل از طلوع آفتاب یعنی حدود ساعت 6:45 صبح گرفته شده و آخرین عکس نیز پس از غروب آفتاب، حدود ساعت 8:30 بعد از ظهر گرفته شدهاست. این عکس ها که در فواصل مختلف زمانی در طول روز گرفته شده اند، مقدار تغییر نور را به دقت نشان می دهند.


123

نظر یادتون نره...!
یا حق!
ادامه مطلب ...